Prof. Jane Dutton krijgt eredoctoraat voor streven naar meer menselijkheid in onderzoek naar management

Eredoctor Jane Dutton - Dies Natalis 2020
University of Michigan

Professor Jane Dutton is door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) uitgekozen om een eredoctoraat te ontvangen van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) als onderdeel van de 107de dies natalis van de universiteit op 8 november. Het doctoraat wordt uitgereikt om de 50e verjaardag van de RSM te vieren.

Jane Dutton is Robert L. Kahn Distinguished University Professor Emerita of Business Administration and Psychology aan de Ross School of Business van de Universiteit van Michigan. In haar onderzoek en academisch leiderschap richt ze zich op het raakvlak tussen strategie, management en organisaties, en psychologie.

RSM reikt eredoctoraten uit als erkenning van uitmuntende bijdragen aan onderzoek naar management en leiderschap door academici van over de hele wereld. RSM heeft een aantal van de voornaamste onderzoekers binnen dit vakgebied voor uitstekend onderzoek beloond met een eredoctoraat dat werd uitgereikt door EUR.

Positieve wetenschap

"Jane heeft ons geholpen organisaties en ons eigen onderzoek en inzicht op een nieuwe en positieve manier te bekijken,” zegt erepromotor Joep Cornelissen, hoogleraar Corporate Communication and Management bij RSM.

Ongeveer 20 jaar geleden sloeg Jane Dutton in haar lange academische carrière een nieuwe weg in waardoor ze inmiddels in brede kring bekend is. Samen met een aantal directe collega's richtte ze een gemeenschap op voor positief onderzoek naar organisaties. Dit onderzoeksinitiatief was bedoeld om onderzoek naar management en organisaties nieuw leven in te blazen en menselijker te maken, door ons beeld van personen in organisaties te veranderen en hun sterke kanten, emoties en veerkracht te belichten.

Compassie op het werk

Prof. Dutton onderzocht de rol en het belang van compassie op het werk en hoe dat bijdraagt aan de veerkracht en harmonie van een organisatiecultuur. Ze bekeek de kracht en effecten van het aangaan en onderhouden van positieve relaties op het werk en deed onderzoek naar wat ze 'job crafting' noemt: hoe medewerkers hun functie opnieuw uitvinden en vormgeven op een manier die voor henzelf betekenisvol is. Dit is het proces dat mensen doorlopen om hun doel te vinden en te ontdekken hoe ze kunnen bijdragen aan hun organisatie en de relaties om hen heen.

"Jane's streven naar positieve wetenschap is rechtstreeks verbonden met een grotere impact op de maatschappij. Via haar boeken, inzet en betrokkenheid heeft ze een gigantische maatschappelijke invloed gehad," zegt Cornelissen.

"Ze is een rolmodel voor iedereen die met kennis een verschil wil maken. Dankzij haar kwaliteiten en prestaties is ze het perfecte voorbeeld van de missie van RSM: een drijvende kracht zijn voor positieve verandering in de wereld. Ze heeft het eredoctoraat van de Erasmus Universiteit dit jaar echt verdiend."

Prof. Cornelissen gaat verder: "Ze heeft veel collega's in het vakgebied begeleid en gesteund. Het is niet verrassend dat ze een enorm vriendelijk, empathisch en behulpzaam persoon is die het beste in de mens ziet. Ze is altijd bereid om te helpen."

Mini-lezing

Op woensdag 4 november 2020 is er een mini-lezing door prof. Jane Dutton die door iedereen kan worden bijgewoond. Tijdens deze unieke sessie presenteert ze tips en trucs, gebaseerd op haar eigen onderzoek, voor succes in een virtuele omgeving. Daarna volgt een boeiende paneldiscussie. De voornaamste vraag die professor Dutton zal behandelen is: Hoe zorgen we ervoor dat online vergaderingen leiden tot productieve interacties en verbondenheid, in plaats van isolatie en eenzaamheid?

Dies natalis 2020

Het eredoctoraat wordt aan haar uitgereikt als onderdeel van de dies natalis van Erasmus Universiteit Rotterdam en het 50e jubileum van RSM. Het thema voor de 107e verjaardag van de EUR op vrijdag 6 november is ‘Leading today, shaping tomorrow’. Naast de selectie van prof. Jane Dutton door RSM heeft Erasmus School of Law hoogleraar Katharina Pistor (Columbia University) uitgekozen voor een eredoctoraat.

Het programma omvat gastsprekers, waaronder de internationaal bekende architect Francine Houben en succesvol ondernemer en alumnus van de EUR Frank Slootman. De dies natalis van de universiteit en ceremonie voor de eredoctors kan hier worden bekeken op vrijdag 6 november vanaf 15:30 uur.