‘Docenten moeten blijven leren’

Bij de Community for Learning & Innovation (CLI) waar Jeroen Jansz de leiding heeft, krijgen docenten inzicht in groepsdynamica. ‘Het CLI heeft trainbare trucjes om de interactie met studenten succesvol te laten zijn.’

TEKST: Dennis Mijnheer
BEELD: Margo Vlamings

Hoogleraar Media en Communicatie Jeroen Jansz is als onderwijsdirecteur bij de faculteit Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) al een bekende verschijning op de Erasmus Universiteit. Sinds 2017 is hij ook regelmatig te vinden bij andere faculteiten. Hij geeft sinds 2017 leiding aan de Community for Learning & Innovation op het gebied van professionele ontwikkeling van docenten. ‘We maken steeds rondes langs alle faculteiten en praten dan met andere onderwijsdirecteuren hoe de Community for Learning & Innovation kan helpen om de professionele ontwikkeling van docenten verder te stimuleren’, zegt Jansz. De bereidheid is er, maar tijd is een beperkende factor.

‘De kwaliteit van docenten is behoorlijk goed, maar het is belangrijk om geïnspireerd voorop te lopen.'

Hij biedt daarom een soort snelcursussen aan, de zogeheten microlabs. ‘Docenten hoeven dan niet twee of drie volle dagen naar een cursus, maar ze komen twee keer vier uur bij ons langs om heel gericht iets te leren’. Een van de microlabs helpt bijvoorbeeld docenten om studenten meer te laten meedoen tijdens werkgroepen. ‘De Erasmus Universiteit legt enorm de nadruk op interactie met studenten. Ze moeten dan natuurlijk ook wel echt actief meedoen tijdens colleges. Vanuit het CLI geven we daarom docenten inzicht in groepsdynamica en bieden ze heel trainbare trucjes om dat aan te pakken.’ Een zo’n hulpmiddel betreft het aanbieden van een quiz. ‘Ik doe dat ook in mijn colleges voor 200 mensen: ik geef ze thuis videomateriaal en daarover moeten ze drie tot vijf quizvragen beantwoorden. Bij aanvang van het college heb ik dan al de uitslag van de quiz zodat ik daar in het college direct op kan inspelen. Dat werkt heel goed.’ Het is slechts een greep uit de tools die het CLI aanbiedt om de professionalisering van docenten in gang te zetten.

De noodzaak is er. ‘De kwaliteit van docenten is behoorlijk goed, maar het is belangrijk om geïnspireerd voorop te lopen. Een aantal van onze concurrenten gaat het steeds beter doen waardoor de EUR in de rangorde is gezakt. Daar moeten we nu iets aan gaan doen.’