Opening Academisch Jaar 2023-2024

Laurenskerk, Rotterdam

Voeg toe aan agenda
Michelle Muus

Erasmus Universiteit Rotterdam leidt studenten op voor een toekomst die wij nog niet kennen, maar waarin verandering een constante factor is. Hoe kunnen we studenten het beste klaarstomen om het verschil te maken in een wereld waarin klimaatverandering, vergrijzing en AI een grote rol spelen? Op maandag 4 september werpen we een blik vooruit tijdens de Opening Academisch Jaar 2023-2024 met het thema ‘De toekomst van onderwijs’.

Aanmeldingen zijn nu gesloten.

De Opening Academisch Jaar 2023-2024 is ook de aftrap van het 22ste lustrum van Erasmus Universiteit Rotterdam. Later in het lustrumjaar vieren we onze 110de verjaardag. De diepe verbondenheid van onze universiteit met de stad Rotterdam komt tot leven in de Laurenskerk, waar de Opening Academisch Jaar plaatsvindt.

Aanmelden Opening Academisch Jaar

Registratie via het online aanmeldformulier is verplicht voor toegang tot het programma in de Laurenskerk en de borrel. De voertaal van de ceremonie is Nederlands, met vertaling naar het Engels beschikbaar. Na afloop van de ceremonie is er een borrel.

Opening Academisch Jaar online bijwonen en terugkijken

Kun je het evenement niet bijwonen? De Opening Academisch Jaar is ook te volgen via een livestream

Programma

Om maatschappelijke vraagstukken als klimaatverandering, energietransitie en ongelijkheid te helpen oplossen, moet het hoger onderwijs zichzelf opnieuw uitvinden. Wat kunnen we studenten eigenlijk leren, wat ze niet aan ChatGPT kunnen vragen? Hoe kunnen we studenten uitdagen en in staat stellen om buiten de lijntjes te kleuren? Deze sprekers nemen je mee naar de wereld van morgen:

• Ahmed Aboutaleb

Burgemeester Aboutaleb gaat met ons in gesprek over mogelijke samenwerkingen met Rotterdamse partners om de maatschappelijke impact van het onderwijs te vergroten.

Ahmed Aboutaleb
  • Marleen Stikker

Marleen Stikker – pionier in de digitale wereld, directeur van Waag Amsterdam en oprichter van 'De digitale stad' (Unesco-erkend Digitaal Erfgoed). Ze gelooft dat de samenleving open technologieën nodig heeft om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken: ‘If You Can't Open It, You Don't Own It'.

Marleen Stikker
  • Ed Brinksma

Ed Brinksma - voorzitter van het College van Bestuur en hoogleraar Informatica aan Universiteit Twente.

Portret van Ed Brinksma in Polak Building.
    Alexander Santos Lima
  • Aubrey Ngo

Aubrey Ngo, een derdejaarsstudent die de Internationale Bachelor in Communicatie en Media volgt, deelt het studentenperspectief over het onderwijs van morgen.

Aubrey Ngo
  • Vanessa Abel

Vanessa Abel - programmadirecteur van ErasmusX, een team van onderwijsvernieuwers, loopt Vanessa Abel voorop bij de uitvoering van initiatieven die de grenzen van technologie verleggen en veelzijdig onderwijs hoog houden. Ze gelooft dat we door ons te richten op gepersonaliseerde leerbenaderingen een educatief ecosysteem kunnen creëren dat individuen voorbereidt op het navigeren in een steeds veranderende wereld.

Vanessa Abel
  • Hermes House Band

Muziek wordt verzorgd door de legendarische Hermes House Band, al jaren een vast gezicht in de Rotterdamse muziek scene.

Hermes House Band
  • Nizar El Manouzi

Klokhuis-presentator en alumnus Nizar El Manouzi presenteert de ceremonie.

Nizar el Manouzi

Fotografie & video

Tijdens de Opening Academisch Jaar worden foto’s en video-opnames gemaakt. Het kan zijn dat je herkenbaar in beeld komt. Als bezoeker geef je toestemming voor het opslaan en gebruiken van deze beelden voor commerciële doeleinden.

Bezoek voor meer informatie de pagina van de Opening Academisch Jaar.