Small businesses zijn belangrijk voor de stad

Sofia en Tania
alleen voor gebruik gerelateerd aan ea.

TEKST: Pauline Bijster
FOTO’S: © Claudia Broekhoff

Als je het niet snapt

De oprichters van Diandre weten hoe het is om graag iets te willen leren, maar niet helemaal snappen waar je moet beginnen. De familie van Sofia Ali komt uit Somalië, maar vluchtte naar Ethiopië waar Sofia werd geboren. Toen de situatie niet verbeterde, kwamen ze naar Nederland. Tania Bhulai is geboren in Suriname en woont sinds 2008 in Nederland. Ze zegt: ‘Het scheelt natuurlijk dat ik de taal kende. Maar toch gaan dingen in Nederland anders dan in Suriname.’ Daarom zetten ze samen vorig jaar Diandre op: ze wilden vluchtelingen op de universiteit helpen aan informatie. Wat heb je aan een decaan of een studieadviseur? Hoe regel je een stage? Hoe schrijf je een goede Nederlandse brief?

Kleine ondernemingen

Afgelopen jaar is Diandre uitgebreid. Waar ze eerst voornamelijk gericht waren op het wegwijs maken op de universiteit, hebben ze na marktonderzoek besloten dat ze zich ook wilden richten op lager opgeleiden en kleine ondernemers. Tania Bhulai zegt: ‘De gemeente helpt vluchtelingen al met het opzetten van een businessplan, maar ze hebben niet de mogelijkheid om dit verder te ‘Small businesses zijn belangrijk voor de stad’ Bedrijfskundestudenten Sofia Ali (24) en Tania Bhulai (28) zijn een sociale onderneming gestart om vluchtelingen in Rotterdam te helpen bij het aarden op de universiteit. Ook bieden ze hulp aan lager opgeleiden bij het opzetten van kleine ondernemingen. begeleiden. Dat doet Diandre nu. Onze studie Bedrijfskunde komt hierbij van pas. Hoe verricht je marketing? Hoe kom je aan een logo of website? Soms gaat het om de taal.’ De bedoeling is dat studenten statushouders gaan helpen met het uitvoeren van hun businessplannen.

Samenwerken

Ze werken samen met Gemeente Rotterdam. ‘De gemeente stuurt participanten naar ons door, ze geven ons ook tips. Het is in hun voordeel: mensen komen los van hun uitkering. En small businesses zijn goed voor de stad,’ aldus Bhulai. Een stichting die kleine ondernemers helpt, bestond nog niet. En hoewel het debat rondom vluchtelingen soms hard wordt gevoerd, zijn Bhulai en Ali overwegend positief: ‘Wat wij de laatste tijd vooral zien, is dat er steeds meer organisaties ontstaan die vluchtelingen ondersteunen, dat is mooi.’