Toekomstige generaties als middelpunt van de 109de dies natalis

Alexander Santos Lima

Veerkrachtige steden en samenlevingen voor toekomstige generaties stonden centraal tijdens de 109de dies natalis van Erasmus Universiteit Rotterdam op dinsdag 8 november 2022. Kinderen en jongeren zijn een belangrijk onderzoeksonderwerp aan onze universiteit. We willen niet alleen over, maar ook mét hen praten. Daarom kwam tijdens deze viering ook de jeugd aan het woord.

Traditiegetrouw hield rector magnificus Annelien Bredenoord de diesrede. Ook ontvingen twee topwetenschappers eredoctoraten van onze universiteit en werden prijzen uitgereikt voor uitzonderlijke prestaties in onze academische gemeenschap. De muziek kwam van de Oekraïense artiest INOYSON en gastheer was Mpanzu Bamenga.

Kinderen aan het woord

Luca Milcoveanu (16), scholier van het Rotterdamse Wolfert Tweetalig, opende de viering van de 109de verjaardag. Hij vertegenwoordigde met zijn verhaal kinderen en jongeren van over de hele wereld. Vervolgens vertelden diverse kinderen – afkomstig uit Korea tot Mexico, Bahrein tot Nieuw-Zeeland – in een video wat zij verwachten van de toekomst.

Eredoctor Ann Masten in het midden

Langetermijndenken

Hoe dragen wij als Erasmus Universiteit Rotterdam bij aan een veerkrachtige toekomst? In haar diesrede pleitte rector magnificus Annelien Bredenoord voor langetermijndenken. Zij benadrukte het belang van samenwerking binnen én buiten de universiteit om optimaal resultaat te bereiken, en zo goede voorouders te zijn voor toekomstige generaties. Om dit te illustreren kreeg iedere aanwezige een legosteentje om samen symbolisch te bouwen aan de figuurlijke Erasmus kathedraal.

EU-commissaris voor Innovatie, Onderzoek, Cultuur, Onderwijs en Jeugdzaken Mariya Gabriel benadrukte via een videoboodschap het belang van goed onderwijs. Ze sprak haar waardering uit voor de rol van onze universiteit in het transformeren van steden naar een groenere en inclusievere toekomst.

Eredoctoraten

Traditiegetrouw kregen twee wetenschappers van buiten onze universiteit tijdens de dies natalis een eredoctoraat uitgereikt. De eerste was prof.dr. Ann Masten, hoogleraar bij het Institute of Child Development aan de Universiteit van Minnesota. Haar erepromotor prof.dr. Loes Keijsers (ESSB) prees Masten om haar zeer waardevolle bijdragen aan het wetenschappelijke onderzoek naar veerkracht bij jongeren en gezinnen en het beleid dat daaruit voortkomt. Haar werk roept volwassenen op om verantwoordelijkheid te nemen voor de toekomst van de jeugd.

De tweede eredoctor is prof.dr. Ien Ang, hoogleraar Culturele Studies aan de Western Sydney University. Haar baanbrekende onderzoek naar fans van populaire cultuur heeft ervoor gezorgd dat deze serieus worden genomen op academisch niveau. Erepromotor prof.dr. Susanne Janssen (ESHCC) noemt haar een inspirerend rolmodel en mentor voor jongere wetenschappers.

Else-Marie van den Herik & Nyota Kanyemesha

Prijzenregen

De viering van de EUR-verjaardag is ook het moment waarop diverse prijzen worden uitgereikt. Else-Marie van den Herik (ESE en ESL) en Nyota Kanyemesha (ESHCC) ontvingen uit handen van Alexander Rinnooy Kan de Lambers Student Excellence Award 2022. Michelle Achterberg won de Research Prize 2022 voor haar onderzoek naar de ontwikkeling van sociaal gedrag bij kinderen.

De jury van de FAME Athena Award 2022 kwam tot de conclusie dat twee kandidaten even geschikt waren als winnaar en besloot daarom dit jaar niet één, maar twee prijzen uit te reiken. De laureaten zijn Corine van der Sande en Hanan el Marroun. Beide worden geroemd om hun leiderschap en zetten zich al lange tijd in voor de erkenning van vrouwelijk talent binnen hun instelling.

109e dies natalis

Michelle Achterberg ontvangt Research Prize
Eredoctor Ien Ang tijdens Dies Natalis 2022
Cortege van dies natalis 2022

Alles over de dies natalis op een pagina: eredocoraten, prijzen en foto's.