De kunst van verbinden
Illustratie van figuren rondom een wereldbol.

In tijden van klimaatverandering, verschuivende wereldorde en maatschappelijke en technologische ontwikkelingen werkt Erasmus Universiteit Rotterdam als een gemeenschap om deze complexe uitdagingen aan te pakken. We hebben samenwerking nodig en zoeken die op, zowel met elkaar als met externe partijen, om impactvolle en duurzame oplossingen te bereiken. Samenwerking gebeurt echter niet vanzelf. Het vereist een continu proces van openheid, feedback en bereidheid om te leren en in dialoog te gaan. Dit is geen gemakkelijke taak. Om deze reden stond de 'kunst van verbinden' centraal tijdens de Opening Academisch Jaar 2024–2025.

Des te meer reden om tijdens de ceremonie te reflecteren op hoe Erasmus Universiteit Rotterdam de Erasmiaanse waarde van 'verbinding' belichaamt en succesvolle samenwerkingen toont. Hoe halen zij het beste in elkaar naar boven om maatschappelijke impact te creëren? Hoe gaan zij de dialoog aan met de buitenwereld? Wat is er nodig om ervoor te zorgen dat deze relaties veerkrachtig blijven? Op maandag 2 september 2024 hebben we de kunst van verbinden ervaren.

Het academisch jaar wordt geopend.

Volledige uitzending - Opening Academisch Jaar 2024-2025

Opening Academisch Jaar gemist? Bekijk de volledige uitzending terug:

Het cortège loopt de Aula binnen.

Volledige uitzending Opening Academisch Jaar 2024 - 2025

Host Desiree Hoving op het podium tijdens de Opening Academisch Jaar.
Arie Kers

De presentatie was in handen van Desiree Hoving, een dynamische wetenschapsjournalist. Muziek werd verzorgd door Huize Lucas, wiens eclectische mix van hi-fi elektronische producties met orkestrale arrangementen queer vreugde en collectiviteit benadrukte.

De kunst van verbinding

Mpho Tutu (Anglicaanse priester, spreker, schrijver en dochter van Desmond Tutu) sprak over de filosofie van Ubuntu, die mensen inzicht geeft in zichzelf en hun verbinding met anderen. Ze inspireerde de aanwezigen om Ubuntu ook op de universiteit in te zetten.

Prijzen

Zoals elk jaar is de Opening van het Academisch Jaar het moment waarop prijzen worden uitgereikt aan uitmuntende studenten en onderzoekers in onze academische gemeenschap. De Education Prize (mede mogelijk gemaakt door het Erasmus Trustfonds) werd dit jaar toegekend aan dr. Pieter Tuytens en dr. Peter Marks (ESSB) vanwege hun buitengewone inzet voor zowel studenten als docenten, specifiek binnen het vak Economics, Welfare & Distribution.

De Sustainability Award werd gewonnen door twee studenten van Erasmus University College. Stefanie Essaadi en Emma Kibel ontwierpen een tuin voor EUC, een groene oase midden in de stad. De prijs werd uitgereikt door CvB-lid Ellen van Schoten. Arthur De Jaeger kreeg van wethouder Faouzi Achbar de Rotterdam Scriptieprijs uitgereikt voor de scriptie "Towards a Right to the Smart City? Citizen Participation in Rotterdam’s Urban Digital Twin", die hij schreef voor de master Grootstedelijke Vraagstukken en Beleid.

Lees meer over de prijzen

Opening Academisch Jaar 2024-2025
  • Het Cortège van studentenverenigingen loopt in Erasmus Building.
  • Annelien Bredenoord en host Desiree Hoving op het podium tijdens de Opening Academisch Jaar.
  • Mpho Tutu staat achter het spreekgestoelte op het podium tijdens de Opening Academisch Jaar.

Alexander Santos Lima
Het Cortège van studentenverenigingen loopt in Erasmus Building.
Pieter Tuytens & Peter Marks winnen de Education Prize 2024
Alexander Santos Lima
Voorzitter Erasmus Trust Fond: Gijs van Lookeren Campagne overhandigt Ise Lau het Student Societal Impact Award.
Alexander Santos Lima
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Eppo Bruins geeft een speech op het podium tijdens de Opening Academisch Jaar.
Alexander Santos Lima
Ed Brinksma geeft zijn afscheidsspeech op het podium tijdens de Opening Academisch Jaar, links van hem staat zijn opvolger Annelien Bredenoord.
Arie Kers
Annelien Bredenoord slaat op de gong om het academisch jaar te openen met alle prijswinnaars op het podium.
Annelien Bredenoord loopt naast minister Eppo Bruins in het cortège.
Het Cortège van studentenverenigingen loopt in Erasmus Building.
Pieter Tuytens & Peter Marks winnen de Education Prize 2024